במסגרת הקורס "סוגיות במדיניות החינוך" בהנחיית פרופ' עמי וולנסקי קראתי את מאמרו של יין צ'אנג צ'נג. "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית ". המאמר דן ברפורמה שנקראת "בית ספר בניהול עצמי".
הכוונה שבית הספר ישמש כאמצעי לקדם קבלת החלטות, ישפר תהליכים פנימיים וישתמש במשאבים בהוראה ובלמידה, כדי לענות על צורכי החינוך הייחודיים של כל בית ספר.
אתגרים רבים עומדים בפני בתי הספר בניהול עצמי בעידן החדש שמאופיין בקצב שינויים מהיר,בתי הספר והמורים נאלצים להתמודד עם בעיות ואי ודאויות, כי מצפים מהם למגוון רחב של תפקידים חדשים כמו: לתמוך בהתפתחויות המהירות שמתרחשות אצל אנשים כיחידים, בקהילות המקומיות, בחברות וביחסים בין לאומיים.
מתרחש בעולם שינוי והתקווה שאינטליגנציה מרובה וראייה גלובלית יאפשרו לדורות הבאים ללמוד ביתר עצמאות, להיות יצירתיים יותר ולהסתגל לסביבה המשתנה. בעידן החדש של גלובליזציה וטכנולוגיית מידע, מטרידה שאלת הרלוונטיות לעתיד של השיטות והיעדים הקיימים ולכן בתי הספר בניהול עצמי צריכים לעשות פרדיגמה בחינוך. כותב המאמר מכנה אותה:"פרדיגמה משולשת חדשה". פרדיגמה זו מטרתה
לפתח את האינטליגנציות המרובות של התלמיד ותתמקד בתהליך המשולש שהוא גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית.
ואיך כל זה יתבצע הלכה למעשה.
- גלובליזציה בחינוך - תתבצע בלימודים באתרי אינטרנט, שיתוף פעולה בין לאומי בהוראה ולמידה ויצירת תוכן חדש לתוכנית הלימודים שבה ינתן דגש על גלובליזציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית.
- לוקליזציה בחינוך - הכוונה למעורבות הקהילה וההורים בחינוך, שיתוף פעולה בין בית הספר לבית, ובתוכנית לימודים שבה יהיה דגש על לוקליזציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית.
- התאמה אישית -הכוונה לעודד תלמידים ומורים ללמוד למידה עצמאית ולהשיג הגשמה עצמית ויוזמה עצמית, לענות על הצרכים האישיים המיוחדים ולפתח בקרב התלמידים אינטליגנציות מרובות שיוכלו לפתח את הכישרונות שלהם. תלמידים שונים יכולים ללמוד בסגנון שונה, הדרכה ועזרה מתאימות יוכלו לאפשר לתלמידים להניע את עצמם וללמוד למידה עצמאית. מוקד הלמידה הוא בלימוד כיצד ללמוד, לחשוב וליצור, כדי להמשיך ללמוד לאורך כל החיים. חשוב לקדם את הלימוד ולעשותו מהנה וכדאי. הלמידה מתרחשת בכל מקום ונמשכת כל החיים. תלמידים יכולים ללמוד ממורים, ממומחים, מעמיתים ומחומרי למידה מרחבי העולם בעזרת הטכנולוגיה.
בית הספר יהיה לא רלוונטי עבור התלמידים, אם לא נשכיל להבין את המהות של הטכנולוגיה המתפתחת בקצב מהיר, טכנולוגיה זו מאפשרת יכולת אינסופית של למידה בכל זמן, בכל מקום וממקורות שונים. המידע לא נמצא רק אצל המורים ובבית הספר, והלמידה לא מתבצעת רק בכיתה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה